Medi NATURAL

09/06/2020

Bon dia!


Aquesta setmana treballem l'aparell locomotor! Moltes de les respostes del sistema nerviós impliquen moviments, com ara caminar o agafar un objecte, aquestes respostes les duu a terme l'aparell locomotor, per tant, anem a descobrir-lo!


1. Primer, cal que aneu a les pàgines 34 i 35 del llibre de Medi Natural per tal de fer una lectura tranquil·la, fent pauses per assegurar una bona comprensió, observant els dibuixos i el nom de cada part del cos que ens indiquen.

2. A continuació, visualitzeu el següent vídeo per acompanyar l'explicació:



Us afegeixo també un parell de vídeos que he trobat i m'han resultat força atractius, en aquests es fa una breu explicació de la funció dels músculs i dels ossos.




3. Aquesta setmana també us proposo treballar a partir de la pàgina de l'editorial Teide, cliqueu al següent enllaç i aneu al tema 2. L'aparell locomotor.

    Trobareu dues caselles on diu investigació+activitats, cal que feu les dues. La primera és sobre l'esquelet i la segona és sobre els músculs. Les instruccions per accedir a les activitats són les mateixes que les de la setmana passada, arribareu a una de les pàgines on us apareixerà un missatge indicant que hi ha activitats. Cal que cliqueu al llapis per accedir-hi. Veureu que un cop hueu fet una de les activitats, us enviarà a la primera pàgina, cal que torneu a la que hi éreu on són les activitats per tornar a clicar al llapis i fer la segona.
4. Finalment, la tasca que us demano i que m'haureu d'enviar consisteix a fer un còmic! El fil de la història és el següent:
  • Sou uns extraterrestres que arribeu a la Terra per observar el comportament dels éssers humans i així conèixer una mica més aquesta espècie tan curiosa.
  • Porteu amb vosaltres una llibreta en la qual apunteu aquelles funcions del cos humà que us criden l'atenció, aquestes poden formar part dels aparells de nutrició (digestiu, respiratori, circulatori i excretor) i dels aparells de relació (sistema nerviós, sentits i aparell locomotor).
  • Cada nota que preneu a la llibreta va acompanyada d'una imatge que mostra allò que descriviu als vostres apunts, aquestes seran les vinyetes.
  • Fareu un total de 6 vinyetes en les quals hi haurà l'escrit dels apunts que feu a la vostra llibreta d'extraterrestre i els dibuixos que mostren allò que descriviu en aquests apunts. Els dibuixos els heu de pintar, no oblideu passar l'escrit a bolígraf!
  • Per tal que trobeu la inspiració, cal que mireu un exemple que trobareu també a la pàgina de l'editorial Teide, tema 6. Humans! Cliqueu on diu Lectura còmic:
Aquesta és la tasca que m'haureu d'enviar i que ens servirà com a cloenda d'aquest tema, per això, cal que recolliu allò que us sembla més curiós i/o interessant dels aparells treballats (només dels que hem treballat). Quan ho tingueu fet, feu una foto assegurant-vos que la lletra i els dibuixos es veuen correctament i l'envieu al meu correu electrònic. 

La data límit és dilluns vinent dia 15 de Juny.

Quines ganes tinc de veure els vostres apunts d'extraterrestre!


Una abraçada molt gran.


11/06/2020

Bon dia!

La setmana passada vam treballar el sistema nerviós i els sentits. Recordeu que us vaig proposar un joc voluntari en el qual posaríeu a prova els vostres sentits?



Doncs tres de vosaltres us heu animat a fer-ho i m'ha agradat molt veure com de bé se us ha donat!

Si voleu veure el vídeo dels vostres companys/es, cliqueu al següent enllaç: Joc dels sentits

Daniela, Gerard i Toni, moltíssimes gràcies per participar i compartir-ho amb nosaltres. Espero que ho passéssiu bé posant a prova els vostres sentits. 


Una gran abraçada a tots/es!


02/06/2020


Bon dia!

Després de dues setmanes treballant els aparells que intervenen en el procés de nutrició, anem amb els sentits i el sistema nerviós!

  1. Aneu a les pàgines 32 i 33 del llibre i feu una lectura tranquil·la i atenta, fent les pauses necessàries per assegurar-vos de comprendre adequadament el text. Fixeu-vos en les imatges i el nom que rep cadascuna de les parts del cos que ens indiquen.
  2. Aneu al següent enllaç,  baixeu fins al tema 10. El sistema nerviós i cliqueu a sobre d'on diu: Investigació+activitatsCiències de la Naturalesa 5.
Aquí trobareu una explicació interactiva on podreu posar nom a les parts que ens surten indicades i realitzar les dues activitats que hi ha.

  • Per veure el nom de les parts del cos indicades haureu de clicar al símbol + que trobareu al llarg de les explicacions.
  • Per poder passar de pàgina i veure tot el contingut heu de clicar al símbol que veureu encerclat en la següent imatge.
  • Quan arribeu a l'última pàgina us trobareu amb les activitats, per realitzar-les haureu de clicar al dibuix del llapis que hi ha a la columna esquerra i us apareixeran les dues activitats, quan acabeu el primer exercici us portarà a la primera pàgina de nou. Passeu-les totes fins a arribar a l'última i torneu a clicar al llapis per fer la segona activitat.
  1. A continuació, haureu de respondre unes preguntes interpretant un esquema que trobareu al següent enllaç: Preguntes sobre el sistema nerviós Aquesta és la tasca que haureu d'enviar-me.
  1. Finalment, us faig unes propostes que, a més de ser divertides, us permetran treballar els vostres sentits. Són voluntàries, si teniu un moment del dia en què vulgueu posar a prova els vostres sentits i qualsevol membre de la família o amic/ga us vol acompanyar, podeu gravar-ho en vídeo i compartir-lo amb mi perquè jo després ho pugui compartir amb els/les companys/es. 
  • Endevinar sons amb els ulls tapats. Aquí teniu una pàgina amb sons de tot tipus: https://www.elongsound.com/sonidos.html
  • Endevinar objectes sense veure'ls, només fent servir el tacte.
  • Fer un recorregut amb els ulls tapats amb un/a acompanyant que vagi al vostre costat guiant-vos.
  • Tastar aliments amb els ulls tapats i endevinar quins són o només olorar-los i endevinar quins són mitjançant l'olfacte.
  • Llegir un llistat de paraules durant 30 segons i intentar recordar les màximes. Aquí teniu algunes. 👉
  • Llegir un text del revés amb el full girat.
  • Fer un dibuix amb els ulls tapats.
Tal com us he dit, és una proposta totalment voluntària. En tot cas, si us animeu a fer-ho segur que ho passeu molt bé!

La data límit per entregar les preguntes sobre el sistema nerviós és dilluns vinent dia 8 de Juny.

Una abraçada!




26/05/2020


Bon dia!

Aquesta setmana avancem en el procés de nutrició i descobrim aquells dos aparells més que hi intervenen: l'aparell circulatori i l'aparell excretor.

Anem a les pàgines 30 i 31 i fem una lectura tranquil·la, fent una pausa en aquelles parts que no entenem bé per tornar a llegir-les i assegurar-nos d'una millor comprensió.

Aquí teniu uns vídeos per acompanyar la lectura:





A continuació teniu un parell d'enllaços on trobareu explicació i activitats per treballar aquests dos aparells:

Com impulsa el cor la sang:


Per tal de veure totes les explicacions i arribar a l'activitat final heu de clicar al símbol que he encerclat en la següent imatge, aquests nombres i fletxes les trobareu a la part superior dreta de la pantalla:


L'aparell excretor: 


Quan feu les activitats, heu de clicar al símbol següent (el que està encerclat en vermell) perquè us faci la correcció, el trobareu a la part inferior de la pantalla:


Finalment, la tasca per aquesta setmana consisteix en fer l'exercici: 1 i 2 de la pàgina 31. El primer exercici consisteix en cercar informació, ja que l'enunciat ens diu "Investiga", el segon potser el podeu respondre interpretant la breu informació que ens dóna el llibre, si no el veieu molt clar prefereixo que cerqueu també la resposta per Internet.

Els podeu fer a ordinador o a mà, com preferiu. Quan els tingueu els envieu al meu correu, si els feu a mà assegureu-vos que es poden llegir correctament abans d'enviar-los. Teniu fins dilluns 1 de juny.


Una abraçada!



19/05/2020

Bon dia!

Aquesta setmana finalitzem la Unitat 4. Els ecosistemes, per tant, recollirem tot allò que hem après per tal de tancar el tema posant en pràctica tot allò que hem treballat.

D'altra banda, hem treballat força les plantes i els animals, ara anem a descobrir el cos humà! Començarem la Unitat 2. L'ésser humà i la salut.

Anem amb les tasques:



1. A l'enllaç que us comparteixo a continuació, trobareu un formulari anomenat Què he aprés? amb les preguntes de la pàgina 93 del llibre. Algunes preguntes veureu que són tipus test i, en altres, haureu d'escriure la resposta. És molt important que poseu el vostre nom, quan l'hagueu completat només cliqueu a Enviar i jo rebré les respostes.





2. Aneu a les pàgines 28 i 29, feu una lectura tranquil·la, assegurant-vos que feu una bona comprensió del text. Us comparteixo un parell de vídeos per completar la comprensió del contingut d'aquestes dues pàgines:










Una vegada heu fet la lectura i heu vist els vídeos, cal que respongueu les següents preguntes amb la informació que hi apareix en aquestes dues pàgines que heu llegit:
  • Quins són els aparells que intervenen en la funció de nutrició?
  • En què consisteix el procés digestiu?
  • Quines dues parts del cos formen l'aparell digestiu?
  • Com s'anomena el pas dels nutrients a la sang? On es produeix?
  • En què consisteix el procés respiratori?
  • Quines dues parts del cos formen l'aparell respiratori?
  • On es produeix l'intercanvi de gasos? En què consisteix?

En aquest enllaç 👇 podreu trobar el document amb aquestes preguntes per si preferiu respondre-les a ordinador i enviar l'arxiu al meu correu. Recordeu que cal que us descarregueu la fitxa per poder treballar-la.


Aquesta és tota la tasca de Medi Natural per aquesta setmana, teniu fins al dilluns dia 25 de Maig per fer-me arribar les preguntes, tant del formulari com les de la nova Unitat.

Que tingueu una molt bona setmana! Una abraçada molt gran!



12/05/2020

Bon dia!

Aquesta setmana us porto una altra tasca de recerca. Com que al segon trimestre vam treballar a fons la flora i la fauna de Catalunya, ens saltem un parell de pàgines del llibre i anem directament a la pàgina: 86 i 87 on ens parlen dels Ecosistemes amenaçats.


Cal que feu una lectura tranquil·la i pausada d'aquestes dues pàgines per tal d'assegurar una bona comprensió del contingut. A continuació, podeu veure aquest vídeo què ens mostra i ens parla de la destrucció del medi ambient i l'hàbitat. D'aquesta manera, completarem l'enteniment d'aquest apartat:


Com ja sabem, l'ésser humà és qui altera els ecosistemes que habita amb les seves activitats. Aquí teniu un curt que ens mostra l'impacte tan negatiu que tenen els plàstics al medi ambient.



Afortunadament, també molts éssers humans són conscients d'aquesta desgràcia i per això s'han pres mesures destinades a preservar els ecosistemes deteriorats i conservar la biodiversitat. És aquí, on aprofundirem per tal de conèixer més a prop aquestes mesures i ser  conscients de la importància d'aquesta conservació del medi ambient.

He format grups, com vaig fer l'altra vegada, però la tasca tornarà a ser individual. Haureu de cercar informació sobre:
  • Què és i/o quina funció té (un parc natural, un parc nacional, una reserva natural, un santuari d'animals)? Haureu de buscar un en concret, a la graella dels grups podreu veure quin us ha tocat.

  • Nom i imatge de dos (parcs naturals, parcs nacionals, reserves naturals, santuaris d'animals; només del que us hagi tocat) a Espanya i/o Catalunya.
  • Una espècie amenaçada a Espanya o Catalunya: On viu, quants exemplars queden, quines són les causes per les quals està amenaçada. (amb imatge)
  • Una espècie invasora a Espanya o Catalunya: On la trobem, d'on prové. (amb imatge)
MOLT IMPORTANT: Aquesta tasca cal que la feu en un document Word o OpenOffice Writer, segons el programa que tingueu, i que m'ho envieu tal qual (sense imprimir i fer-li foto o sense fer-ho a mà). Recordeu acompanyar d'imatges aquells punts en els quals us he dit que ha d'anar imatge.
Sobretot, al primer i segon punt, només heu de cercar informació de l'espai natural que us ha tocat.

La data límit és el dilluns 18 de Maig.

Espero que gaudiu de la recerca i descobriu nova informació que no coneixíeu.

Una gran abraçada! 



05/05/2020


 Bon dia!

Després de la gran feina de recerca que vau fer la setmana passada, aquesta ens centrem a resoldre algunes preguntes que ens planteja el llibre.
  1. Aneu a les pàgines 82 i 83 on ens parla dels ecosistemes d'Espanya, feu una lectura tranquil·la, assegurant-vos de comprendre tot allò que el text exposa. Pareu atenció a les imatges per veure les característiques de cada ecosistema, trobant les diferències entre uns i altres.
  2. Us comparteixo un vídeo en el qual surten més ecosistemes d'Espanya. Veureu que la lletra passa molt ràpid però podeu aturar-lo si voleu llegir el text sense pressa.
  3. Ara, els exercicis. Cal que feu els exercicis 1,2 i 3 de la pàgina 80 i 81 (són les pàgines que vam treballar la setmana passada) i els exercicis 1,2 i 3 de la pàgina 82 i 83.
    En total sis exercicis, us demano que tant si els feu a mà com a ordinador, poseu com a títol Els ecosistemes de la biosfera quan feu els exercicis de la pàgina 80 i 81 i, Els ecosistemes d'Espanya quan feu els de la pàgina 82 i 83. D'aquesta manera, organitzarem adequadament la informació.
    Us recordo també, que totes les respostes les podeu trobar al llibre en les mateixes pàgines on es troben els exercicis, excepte aquelles en les quals apareix el dibuix d'una bombeta o una lupa en les quals heu de completar la informació que trobeu al llibre amb la que cerqueu vosaltres mateixos.
Fins aquí la feina de Medi Natural d'aquesta setmana. Seguirem treballant en la revista que us vaig comentar que construirem junts, de mica en mica.

Com us he dit, les preguntes les podeu enviar tant fetes a mà, amb l'enunciat copiat, com fetes a ordinador, també amb l'enunciat copiat i, en tots dos casos, amb els títols que us he dit. L'últim dia per entregar-les és el dilluns 11 de Maig.


Una abraçada!


28/04/2020


Bon dia!



Aquesta setmana sí que us porto feina de Medi Natural. Si fem un recordatori de què hem treballat fins ara, hem vist què és un ecosistema, hem descobert les relacions que es donen en un ecosistema mitjançant les cadenes alimentàries i avui, endinsem-nos una mica més en els ecosistemes que hi trobem al planeta Terra!

Cal que aneu a la pàgina 80 i 81 del llibre, on trobareu els ecosistemes de la biosfera. El llibre fa una petita i breu menció als ecosistemes aquàtics i ens desenvolupa una mica més els ecosistemes terrestres on trobem el bosc temperat, la selva, la sabana, els pols i el desert.

Feu una lectura tranquil·la, assegurant-vos d'entendre tot allò que s'explica. Ja sabeu que, fins i tot, si teniu oportunitat podeu fer una lectura en veu alta a algú de la família o per  a vosaltres mateixos i així no deixem de banda aquest tipus de lectura que tant practiquem a classe.

Us comparteixo un vídeo sobre els ecosistemes de la biosfera:




Una vegada heu fet la lectura, ampliem la informació! Haureu de cercar informació a Internet o a enciclopèdies i/o llibres que tingueu, d'un ecosistema concret en què hi hagi:


1. Les característiques principals de l'ecosistema:
  • On es troba (continents, països...)
  • Clima.
  • Quins tipus d'animals i plantes hi estan adaptats i poden sobreviure (fauna i flora).
  • Com és el sòl (en cas dels ecosistemes terrestres) o l'aigua (en cas dels ecosistemes aquàtics).

2.Tres espècies arbòries i/o plantes.

3. Tres espècies animals.



Ja sabeu que si trobeu també informació que us sembla interessant la podeu posar encara que aquí, en aquest petit guió, no surti.
També, molt important, cal que acompanyeu la informació d'imatges (mapa, fotografies dels arbres, plantes i animals, paisatge...)



La idea és que amb la informació que anirem recollint al llarg d'aquest tema, construirem una revista on podrem trobar tota aquella informació sobre els ecosistemes que vosaltres mateixos haureu cercat. Els/les alumnes de Sisè van fer una sobre els animals en perill d'extinció, si la voleu veure la podeu trobar al blog de Sisè a la pàgina de Medi Natural.



Us comparteixo quin ecosistema haureu de cercar, veureu que sereu més d'una persona els que haureu de cercar informació del mateix ecosistema però la recerca és individual, ho he organitzat en grups per assegurar-me que tindrem informació de tots els ecosistemes però no és una feina grupal, ja que ara mateix ens és impossible fer-ho en grup.





La informació cal que la recolliu a un document Word o OpenOffice Writer, segons el programa que tingueu, i l'envieu al meu correu marta5mestrepla@gmail.com. Teniu fins dilluns 4 de Maig
Com que l'altre treball de recerca que vam fer sobre la fauna i flora de les zones de Catalunya va sortir tan bé, sé que amb aquest no tindreu gaires problemes, de totes maneres si teniu dubtes i/o necessiteu qualsevol ajuda, ja sabeu que podeu contactar amb mi a través del correu electrònic on tractaré d'ajudar-vos de bon grat.

Una gran abraçada a tots/es!!



14/04/2020

Bon dia!

Us presento la tasca de Medi Natural per aquesta primera setmana:
  • Cal que aneu a la pàgina 78 i 79 del llibre on ens presenten les relacions en un ecosistema i les llegiu molt detingudament, feu una lectura individual per vosaltres mateixos i, si trobeu moment, podeu fer una lectura en veu alta per algú de la família. Només si trobeu el moment, si no amb una lectura per vosaltres mateixos n'hi ha prou, assegureu-vos de comprendre allò que heu llegit.

Aquí us deixo un vídeo d'explicació per acompanyar la lectura d'aquestes dues pàgines.



  • A continuació, heu d'anar a la pàgina de l'editorial Teide que us comparteixo aquí i fer la tasca 1 que es diu Qui es menja a qui?




La feina que us demana fer és dibuixar una cadena alimentària i escriure un petit relat explicant qui es menja a qui. Una vegada el tingueu, feu una foto i m'ho envieu al correu electrònic.



  • Finalment, us comparteixo l'enllaç una fitxa sobre els ecosistemes que es correspon a les primeres pàgines del llibre d'aquest tema, cal que contesteu les preguntes al document i m'ho envieu o a mà enviant-me foto. Per poder escriure al document l'haureu de descarregar, si l'escriviu directament sobre l'enllaç que us poso, és possible que les vostres respostes quedin grabades i les pugui veure tothom.


Us recordo que l'últim dia d'entrega és el proper dilluns 20 d'abril. Som-hi! 💪


A sota ↓ veureu alguns diorames més que he rebut dels vostres companys i companyes.



10/04/2020

Bon dia!

Us comparteixo alguns diorames més:

       Iker Montoza →







← Martí














                                                                                                       Irene →











                            





                                   Arnau ↓

← Yolanda

08/04/2020

Bona tarda!

He rebut alguns diorames més que vull compartir amb vosaltres. Aquí els teniu!






             ← Joana
Dani  →








                                                               Ivette  →
















07/04/2020

Bona tarda Cinquè!

Vull compartir amb vosaltres la fantàstica feina que heu fet alguns de vosaltres sobre els ecosistemes, estic molt contenta d'haver rebut els vostres diorames i dibuixos. Espero que gaudíssiu i us hagi servit per treballar què és un ecosistema i com són els animals que hi viuen en aquest hàbitat. 
Espero la vostra participació en properes tasques i que us animeu tots i totes en compartir amb nosaltres allò que feu.






→  Laia
                         



                                          Clara   ←
                 Toni →            
                                                         
                                                             








←   Gerard


                     










                                                 Sergi Flores →


7 comentaris:

  1. Hola sóc el Dani, m'agraden molt els vostres diorames.
    una abraçada a tots i tinc ganes d'estar amb vosaltres.
    adeu a tots.

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Jo també et trobo a faltar a tu i a tots els companys i companyes de la clase, a la Marta esclar. Una forta abraçada a tots i totes!!!

      Suprimeix
  2. Hola Marta soc el Martí, es poden posa imatges al treball de els parcs?

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Hola Martí! Si, us demano que fiqueu fotos, tant dels dos parcs que trieu com de l'espècie amenaçada i l'espècie invasora. Una abraçada!

      Suprimeix
  3. Soc la Irene! Una cosa Marta he entrat a l'enllaç per fer els execis ultims de naturals i em posa que esta bloquejat.🤷‍♀️

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Hola Irene! Et surt algun missatge que et digui permetre executar l'Adobe Flash? Jo faig servir el Chrome com a navegador i em va passar el mateix però quan em va sortir el missatge per donar-li permís a l'Adobe Flash, li vaig donar a permetre i puc veure'l sense problema. Mira a veure si pot ser això i em dius alguna cosa. Una abraçada!

      Suprimeix
    2. Hola Marta!!! Ho he estat miran i si que al final m'ha sortit el misatje i m'ha deixat fer els exercicis. Ja els he fet, petons!😘✔💋

      Suprimeix